Menu

Vertrouw op je vakkennis en maak je les actueel!

juni 15, 2018 - Didactiek
Vertrouw op je vakkennis en maak je les actueel!

Vrolijk stemmende ontwikkelingen, daar kunnen we er niet genoeg van hebben! In deze Toets! voldoende voorbeelden lijkt me. Ik wil daar graag zelf nog iets aan bijdragen, namelijk de boodschap dat we de vrolijk stemmende ontwikkelingen in het onderwijs zelf ter hand kunnen nemen. We hoeven niet te wachten op beleid, of op nieuw onderzoek. We hoeven niet te wachten tot iemand ons de vrije hand geeft te handelen. Ons lokaal is groot, onze ruimte nog groter; we hebben het heft in eigen hand.

Ik ben vakdocent Duits op het Ashram College in Alphen aan den Rijn en native speaker met een lange leservaring in het voorgezet onderwijs. De dingen die ik doe in de klas zijn gericht op een aantal belangrijke zaken die mij én mijn leerlingen meer zelfvertrouwen geven en voor ons beiden werksfeerverhogend werken: namelijk het vergroten van de medezeggenschap en invloed van de leerling een gevoel van autonomie en mij meer tijd voor maatwerk.

Wat betreft de planning: de leerlingen maken die zelf, zij bepalen hoe hun leertraject eruit gaat zien. Die planning en de lesactiviteiten die erbij horen laat ik altijd op een A3 plakken met gele post-it-briefjes, waarin we ook uitrekenen hoeveel lessen we hebben voor activiteiten. De A3-poster vormt de planning en ook de voortgangsrapportage, wat zowel de leerling als de docent in één oogopslag laat zien wat er is gedaan en wie waarmee bezig is. Daarbij behalen we ook nog tijdwinst: de leerling bepaalt zijn eigen werkwijze, vraagt alleen uitleg als hij of zij daarvan behoefte heeft en gaat vooral zelf op onderzoek!

Belangrijk voor mij is dat leerlingen aantonen dat ze bekwaam zijn, dat ze iets geleerd hebben. In mijn les doen ze dat bijvoorbeeld door middel van een Ganzenbordspel, een Kahoot, een Socrative test, een quiz, een rollenspel of een filmpje. De afwisseling en de creativiteit in de werkvormen… leerlingen genieten ervan! Extra winst voor de leerling is nog dat veel van de werkvormen gepaard gaan met ‘een beloning’. Dat kan zijn een extra uitdagende opdracht, een ‘vrije les’ of verzin iets anders creatiefs.

Voor mijn vak Duits heb ik veel ondersteuning aan mijn eigen website: www.digiweltdeutsch.nl/. Het is een wikipedia, het biedt herhaling van noodzakelijke grammatica en geeft plezier om met Duits te stoeien, ook met onderwerpen die men nog niet in de les heeft gehad. De uitleg is simpel, visueel en duidelijk voor het zelfstandig werken en leren. Voor de extra motivatie kan de leerling zelfs een certificaat halen. In de klas levert het soms een ware strijd tussen de leerlingen op. Als docent kan ik het digitaal in de gaten houden, ik zie ook de voortgang.

Veel leraren gebruiken een methode, voor sommige een onmisbare houvast. De opdrachten en tussentoetsen, de hoofdstukindeling… hapklare brokken. Maar dat hoeft niet. Ik zou iedereen willen stimuleren om vooral te vertrouwen op je eigen vakkennis. Werk thematisch, durf het boek dicht te slaan. Maak je les actueel! Het geeft zowel aan de docent als aan de leerling een energieboost! Er zijn zoveel mogelijkheden om creatief te werk te gaan, zoveel bronnen om ook te gebruiken. Het zijn maar voorbeelden, slechts ‘die Spitze des Eisbergs’.

Viel Spaß!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *