Menu

Sketchnotes

mei 28, 2018 - Lesinspiratie
Sketchnotes

Wanneer leerlingen in een les zitten, verwerken ze informatie. De manier waarop je informatie verwerkt, is afhankelijk van wat je doet. Gemiddeld onthouden we 10% van wat we horen, 20% van wat we lezen en maar liefst 50% van wat we zelf doen.

Een les waarin alleen maar geluisterd wordt naar de docent, zonder zelf actief iets te doen, zal minder effect hebben dan een les waarin leerlingen zelf actief bezig zijn. Sketchnotes kunnen een waardevol aandeel zijn wanneer je de les wat creatiever wil maken en leerlingen actief bij een uitleg wil betrekken.

Wat zijn sketchnotes?

Sketchnotes is een vorm van doodlen. Het zijn visuele aantekeningen. De informatie die je hoort, doodle je op papier. Je legt de informatie, je eigen ideeën en verbanden vast met snelle schetsen, woorden en diagrammen. Door informatie visueel vast te leggen, wordt het beter opgeslagen, herinnert en begrepen.

Leerlingen actief laten zijn met sketchnotes

Wanneer leerlingen nog nooit eerder hebben gewerkt met het principe ‘sketchnotes’ is dit een mooie stap om te beginnen. Deel lege A4 blaadjes uit (of vraag leerlingen van tevoren leef A4 papier mee te nemen).

Gedurende de uitleg mogen ze alles wat ze met de les associeren opschrijven en/of tekenen op het papier. Dit kunnen woorden en begrippen zijn, maar ook visuals. Aan het einde van de uitleg hebben ze een algeheel overzicht van wat er die les is besproken. Het is een totaal andere vorm van aantekeningen maken, leerlingen zijn op deze manier veel actiever betrokken bij een uitleg.

Het kan zowel gebruikt worden voor de uitleg van Duitse grammatica als voor het algemeen oefenen van de taal. Lees bijvoorbeeld een Duitse tekst voor en laat leerlingen dat verhaal vastleggen met sketchnotes.

Handvaten geven voor sketchnotes

Iemand die nog nooit eerder met sketchnotes aantekeningen heeft gemaakt, zal het misschien lastig vinden om ermee te beginnen. Je kunt leerlingen een aantal basisprincipes meegeven, waardoor ze niet met een totaal leef A4tje beginnen. Begin de les bijvoorbeeld, door zelf ook op een sketchnote manier te werk te gaan. Leerlingen kunnen die overnemen en op den duur overgaan op eigen doodles.

Basis vormen
Een makkelijk begin is door te werken met basisvormen. Cirkels, vierkanten, rechthoeken, ovalen. Maak vormen en zet er tekst in, of andersom. Schrijf je kernwoorden op papier, en omlijn ze met vormkaders.

Andere vormen
Naast basis vormen, kun je ook nog andere vormen gebruiken om zinnen te bundelen en te laten zien dat tekst bij elkaar hoort. Denk hierbij aan wolken, praatwolken, sierlijsten, etc. Je kunt het zo gek niet bedenken.

Tekst
Iemand eigen handschrift is het meest makkelijk wanneer we het hebben over tekst. Titels kunnen iets uitgebreider worden gedoodled dan gewone tekst, evenals tekstgrote kan duidelijk het verschil maken tussen hoofdteksten en sub teksten.

Kleuren
Kleurgebruik kan ook een mooie manier zijn om onderscheid te maken tussen belangrijke en minder belangrijke begrippen. Laat leerlingen bijvoorbeeld een sketchnote maken met 3 kleuren. Bijvoorbeeld blauw, oranje en groen. Blauw voor normale begrippen, oranje voor belangrijke begrippen en groen voor begrippen/elementen waarvan ze denken dat het heel erg belangrijk is.

Iconen
Simpele iconen kunnen een mooie toevoeging zijn voor een sketchnote pagina. Een Duits vlaggetje, een lesboek, een lichtbubbel, etc. Iconen dragen bij aan het visualiseren van wat er wordt verteld.

Grammatica Sketchnote

Zie hier een voorbeeld van een Duitse grammatica uitleg, verwerkt in sketchnote stijl.

Sketchnotes-Blog-Trisco-Grammatica-Internet

Voor Digiwelt Deutsch gebruikers is een inspiratiesheet te downloaden in Digiwelt met handvaten en templates voor het gebruik van sketchnotes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *